Pro autoriseret
+ Indgående kendskab til din bil - maksimal kvalitet på minimal tid
+ Brug af originale reservedele - din bils kvalitet bevares
+ Bilens garanti bevares - uden yderligere bevisbyrde
+ Arbejde udføres ud fra fabriksanvisninger ud fra erfaringer med tilsvarende bil
+ Garanti- og fabrikskampagner foretages uden beregning for bilejeren
+ Obligatorisk adgang til fabrikkens bildata
+ Medfølgende services som eks. vejhjælp, ekstra garanti og gratis udvalgte tjek
Pro uautoriseret
+ Timelønnen er ofte billigere hos et uautoriseret værksted. Det kan der være mange årsager til. Men vær opmærksom på at der kan løbe flere timer på regningen grundet minimal kendskab til din bilmodel. Yderligere investerer et autoriseret værksted i bilproducentens udvidede uddannelser og specialværktøj.
+ Har overfladisk kendskab til mange forskellige bilmærker - altså grundlæggende og rutinemæssige kompetencer som f.eks. udskiftning af dæk, vinduesviskere og pærer.
+ Er ikke bundet til bilfabrikkens forskrifter og har mulighed for at løse problemer på utraditionel vis.
+ Er ikke forpligtet af producenten til at bruge originale reservedele. Du kan derfor ikke være sikker på, at der er brugt billige kopiprodukter med forringet kvalitet.
+ Begrænset adgang til fabriksdata. Et uautoriseret værksted kan købe adgang til bilfabrikkens data, men det kan være usikkert om der ofres tid og licens i alle tilfælde.
Er et autoriseret service mere værd?
Der er mange forskellige holdninger når det kommer til valg af autoværksted f.eks. om man skal vælge et autoriseret eller et uautoriseret værksted? Vi har her forsøgt at svare på de spørgsmål som vi ofte møder, når bilejere er i tvivl om, hvilket værksted der er bedst for dem.
-
Bruger du et uautoriseret værksted, er det dit ansvar at fremvise dokumentation for at service er udført. Hvis der er opstået en fejl eller en fejl er forværret på grund af manglende vedligeholdelse i overensstemmelse med anbefalingerne i servicehæftet, herunder manglende efterlevelse af kravene til eftersyn og reparation eller på grund af dårligt arbejde udført af en uautoriseret reparatør, er bilproducenten ikke forpligtet til at dække fejlen under garantien.
Når du bruger et autoriseret værksted til eftersyn/reparationer, vil du ikke risikere problemer, hvis du en dag får brug for din bils fabriksgaranti. Her vil du være garanteret, at værkstedet har foretaget eftersynet/reparationen efter bilproducentens forskrifter, og at der er anvendt originale reservedele eller dele af mindst tilsvarende kvalitet. Skulle der opstå tvivl om enkeltsager, så hjælper det autoriserede værksted med at bevise det over for bilproducenten, og du står dermed ikke alene.
Har du en ny bil med garanti, så benyt altid det autoriserede værksted. Det kan blive meget dyrt at miste din garanti.
Så nej, du mister ikke garantien af at benytte et uautoriseret værksted, men det forudsætter at værkstedet udfører service efter alle producentens forskrifter, så risikoen er langt større og bevisbyrden er ofte en kæmpe udfordring, hvis du får brug for din garanti*.
* Dette gælder ikke bilens rustgaranti der altid forudsætter et rettidigt autoriseret kontroleftersyn.
-
Det autoriserede værksted har – og skal have - adgang til alle bilproducentens opdaterede tekniske oplysninger om bilmodeller. Udgifterne til denne tekniske information for bare et enkelt mærke er store og oveni kommer teknisk uddannelse af mekanikerne og korrekt godkendt værktøj og testudstyr, der kan løbe op i flere hundrede tusinde kroner årligt.
Alle værksteder har ret til at købe teknisk information fra bilproducenten, men det er dog ikke ensbetydende med, at det uautoriserede værksted rent faktisk køber sig adgang til denne information og til løbende opdateringer heraf. For et uautoriseret værksted, der vil denne udgift ofte være alt for tung, når de har mange forskellige mærker på værkstedet hver dag. Det autoriserede værksted har ikke bare ret til adgangen, men pligt til at købe sig denne information, og derfor kan du altid være sikker på en opdateret teknisk ekspertise på det autoriserede værksted.
Det autoriserede værksted modtager hele tiden mange nye og opdaterede tekniske cirkulærer, og det tager tid for mekanikerne at holde sig ajour hermed og gennemgå uddannelse i ny teknik. Det kræver mange ressourcer for et autorisereret værksted at holde sig ajour med blot et enkelt bilmærke og vedligeholde den specialisering i det pågældende mærke, som værkstedet opnår. At være ajour på samme niveau som et autoriseret værksted, med de fleste bilmærker både i relation til kvalifikationer og værkstedsudstyr, er derfor næppe realistisk for et uautoriseret værksted.