20 maj 2021

A/C service til kun 795,-

Din bils airconditionanlæg skal vedligeholdes, som alt andet på bilen. Et dårligt vedligeholdt anlæg er ikke effektivt, og der er risiko for, at anlægget går i stykker.

Det er ikke unormalt, at et anlæg taber kølermiddel over tid. Når mængden af kølemiddel svinder, bliver kølemidlet for varmt og olien slides. Det betyder en ringere effektivitet og nedslidning af anlægget med dyre omkostninger til følge. Derfor er det fornuftigt at få anlægget serviceret regelmæssigt.

Vi anbefaler et A/C service hvert andet år og kan servicere alle biler til fornuftige priser så du  

  • Undgår risiko for nedslidning = forlænget levetid på anlægget
  • Får fuld udnyttelse af anlægget = mindre brændstofforbrug
  • Minimerer antallet af bakterier, som kan fremkalde f.eks. allergi og luftvejsgener

Se vores tilbud på A/C service her så siden og få gode råd om brug og vedligeholdelse af din bils aircondition


Priser

Kabinerens

Kemisk rens af ventilationsanlægget
Fjerner/reducerer dårlig lugt fra tobaksrøg, sved, mad, kæledyr
Nedbryder mikroorganismer og bakterier i kabinen
Opfriskning af kabinen

295,- kr.

Aircondition service

Test af anlæg for kontrol af utætheder
Kontrol af rør, tilslutninger, samlinger og fastgørelse
Kontrol af kompressor
Kontrol af multirem og blæser
Tømning og tørring af anlæg
Vakuumtest
Påfyldning af sporemiddel og kompressorolie
Påfyldning af manglende kølemiddel

795,- kr. 

+ evt. efterfyldt kølemiddel 

A/C service inkl. kabinerens

Test af anlæg for kontrol af utætheder
Kontrol af rør, tilslutninger, samlinger og fastgørelse
Kontrol af kompressor
Kontrol af multirem og blæser
Tømning og tørring af anlæg
Vakuumtest
Påfyldning af sporemiddel og kompressorolie
Test af køleevne før og efter service
Påfyldning af manglende kølemiddel (afregnes særskilt)
Kemisk rens af ventilationsanlægget
Fjerner/reducerer dårlig lugt fra tobaksrøg, sved, mad, kæledyr
Nedbryder mikroorganismer og bakterier i kabinen
Opfriskning af kabine

1.195,- kr.

+ evt. påfyldt kølemiddel

Gør det selv

Der er flere ting du selv kan gøre for holde A/C anlægget velfungerende:

  • Motionér dit A/C anlæg et par gange om ugen i omkring et kvarter og gerne længere, uanset om det er varmt eller koldt udenfor. Hvis ikke kan du risikere at anlæggets pakninger bliver utætte og stempler sætter sig fast. Et anlæg indeholder en kompressor, som kræver smørelse, og den smørelse sker, når kompressoren kører, dvs. når anlægget er slået til. Går kompressoren i stykker kan det hurtigt koste mange penge.
  • Fjern snavs og blade omkring anlæggets kondensator. Kondensatoren sidder forrest i bilens motorrum og ligner en normal køler, men er slankere.
  • For at minimere risikoen for dannelse af bakterier er det en god ide, at slukke for anlægget ca. 10-15 min før endt kørsel
  • Til tider kan der opleves lugtgener fra ventilationsanlægget. Lugtgenerne skyldes bakteriedannelse i ventilationsanlægget. Dette kan afhjælpes med en Kabinerens som recirkuleres i anlægget og dræber bakterierne. Det kan du overveje at gøre hvert eller hvert andet år - alt efter dit kørselsmønster.
  • Anlæggets pollenfilter bør også skiftes. Overvej eventuelt et pollenfilter med aktivt kul der reducerer indtag af støv og pollen samt lugtgener.

Disse 5 fejl bør du undgå

Der er faktisk muligt at bruge airconditionanlægget forkert. Her har vi samlet 5 ting som ofte gøres forkert

1. Fuld blæs fra start
Det kan være fristende at sætte sig ind i bilen, skrue helt ned for temperaturen og blæseren op på maks. for at få temperaturen ned. Men det sætter unødigt pres på systemet. Kommer du til en bil, der har stået i solen længe, skal du i stedet åbne døre og vinduer i to minutter og lade almindelig luft cirkulere rundt i kabinen. Derefter vil du opleve en mere effektiv nedkøling via airconditionanlægget.

2. Recirkulering
Mange er af den overbevisning, at det er langt det mest effektive at indstille bilens aircondition til at recirkulere luften rundt i kabinen, således at luften bliver kølig hurtigere. Dog forholder det sig sådan, at dine vinduer kommer til at dugge. Vil man være sikker på at undgå dette, er det langt bedre at trække frisk luft udefra og ind i kabinen. Skulle du være så heldig at have en bil, hvis aircondition er udstyret med en “auto” funktion, så skal du bruge den.

3. Slukker for airconditionen, når temperaturen falder
På trods af, at vi for det meste har relativt varme temperaturer, så kan det stadig forekomme, at nogle morgener og dage vil være relativt kølige. Dette får mange til at slukke helt for airconditionen, fordi de tænker, at den ikke længere er nødvendig. Dette er dog en fejl, der kan gøre, at dine ruder kommer til at dugge.

Derfor skal du blive ved med at have din aircondition tændt, også når det er koldt. Du kan både skrue ned for styrken og regulere temperaturen, så du ikke skal sidde og fryse i bilen.

4. Du peger luften direkte mod dig selv
Mange vælger også at indstille deres luftdyser således, at de peger direkte op i ansigtet på dem selv. Vi forstår udmærket, hvorfor dette kan virke både fristende og logisk, men det er altså endnu en fejl, mange begår.

Hvis du vil have den optimale effekt af din bils aircondition, skal du pege dyserne op mod loftet af kabinen. Dette sikrer, at den kølige luft kommer langt bedre rundt i hele bilen.

5. Manglende vedligeholdelse
Mange glemmer fuldstændig, at et aircondition-anlæg, ligesom alt andet, kræver vedligeholdelse. Ligesom at din bil skal have skiftet olie, så skal din bils aircondition-filter skiftes hver gang du har kørt cirka 15.000 km. Hvis ikke dette gøres, vil din bils aircondition miste sin effekt gradvist, og til sidst køle meget ineffektivt.

God tur og god fornøjelse med dit A/C anlæg.